Religion – det alternative faghæfte er tænkt som et alternativ til det eksisterende faghæfte til faget kristendomskundskab i folkeskolen. Intentionen er at vise, hvordan et religionsfag i skolen kan tage sig ud, hvis man bryder med den teologiske dominans, der – på trods af en stigende sekularisering af samfundet – har præget faget gennem alle årene.
Læs mereEn elev er ikke blot en elev. En elev produceres i skolen. Skolen skaber elever med bestemte kompetencer.
Læs mereEn buket af alternativer til såvel klasserummet som lærebogen med konkret og digitale eksempler på praksis.
Læs mereTekster om det eksemplariske, genetiske og sokratiske undervisningsprincip.
Læs mereEn teori- og praksisdidaktik gøres til omdrejningspunkt – set fra en ny vinkel.
Læs mereErfarne museumsundervisere møder elever på syv museer og udfordrer dem.
Læs mereKroggårdsskolens udviklingshistorie i 1960´erne.
Læs mereBogen stiller skarpt på praksis gennem nærgående Boudieu-inspireret analyse af et projektforløb i 8. klasse.
Læs mereJohn Dewey er en stemme, der tværs gennem århundreder tilbyder en håndsrækning til de lærerstuderende, der vil være deltagere i […]
Læs mereHvordan organiseres og skabes fællesskaber i skolen? Hvad får betydning for, om man er inde eller ude? Hvilke sociale mulighedsrum […]
Læs mereTekster der vil formidle og udvikle sprog og begreber som forskere og praktikere kan være fælles om.
Læs mereMagtkritiske beskrivelser af pædagogiske og politiske strømninger i folkeskolen 1950-2006.
Læs mereHvad betyder krydsfeltet mellem fag, pædagogik og praktik for skabelsen af en lærer?
Læs mereOm modsætningen mellem intentioner, mål og metoder – og så det der faktisk sker mellem lærer og elever.
Læs mereHvad karakteriserer undervisning, når den lykkes. Hvilke kriterier er der for god undervisning? Hvad der virker, hvad der ikke virker.
Læs mereStruktur og klarhed i undervisningen er centralt i den moderne fleksible skole.
Læs mere