Tidsskriftet Unge Pædagoger har eksisteret siden 1939. Tidsskriftet udkommer fire gange om året med artikler om læring, undervisning, skoleudvikling og pædagogik. Tidsskriftet har sine rødder i skolen og læreruddannelse, men behandler også mere generelle pædagogiske temaer på tværs af uddannelser, uddannelsesniveauer og samfundsudviklingen.
Tidsskriftets faste redaktion består af en blandet gruppe af blandt andet lærere, folk fra læreruddannelsen og uddannelsesforskere. For hvert temanummer af tidsskriftet sammensættes en temaredaktion. Det tilstræbes, at der i alle temanumre er artikler, som repræsenterer forskellige stemmer og forskningsperspektiver fra forskellige praksisser, professionshøjskoler og universiteter.
Forfattere, der skriver forskningsartikler, kan ønske at få deres artikel i peer review. Peer reviewede artikler udløser 1 point efter den bibliometriske skala. Peer review foregår efter gængs forskningsskik og er double-blinded. Redaktionen indhenter to peer reviews fra to forskellige nordiske forskere med ph.d.-baggrund. Peer review foregår ud fra kriterier af både formidlings- og forskningsmæssig karakter.
Læs mere om UP’s kriterier for at fagfællebedømme artikler her
Hvis du har en ide til et temanummer eller en artikel er du velkommen til at skrive til u-p@u-p.dk
Forlaget udgiver løbende bøger, der har relevans for skole, undervisning og pædagogik i et samfund i forandring. Forlaget har udgivet over 100 bøger.
Forlaget udgiver også fagfællebedømte bøger, hvis forfatterne ønsker dette. Fagfællebedømmelse aftales nærmere med bogredaktionen og foregår efter gængs forskningsskik.
Bogredaktionen modtager gerne henvendelser om mulige nye bøger, ligesom man er velkommen til at kontakte u-p@u-p.dk for nærmere information om muligt bogsamarbejde.
Se forlagets bøger her: Bøger – Unge Pædagoger
Forlaget har blandt andet udgivet følgende bøger: