Antologien indeholder – med en bred tilgang til det konstruktivistiske felt – en blanding af klassiske og ”moderne” konstruktivistiske tekster. Der vil således også være oversættelser af artikler, som ikke tidligere er blevet udgivet på dansk.
Antologien indeholder følgende bidrag:
Indledning
Af Peter Andersen og Claus Madsen
Progressiv pædagogik og pædagogik som videnskab
Af John Dewey
Betydningen af struktur
Af Jerome S. Bruner
Genetisk epistemologi
Af Jean Piaget
Forholdet mellem læring og udvikling
Af Lev S. Vygotsky
Piaget og Vygotsky – en hyldest til forskelligheden
Af Jerome S. Bruner
Opdragende undervisning som interaktionssystem
Af Niklas Luhmann
Undervisning og læring er pædagogiske fænomener
Af Preben Kirkegaard
Den helt nødvendige lærer
Af Kirsten Paludan
Hvad skal den nødvendige lærer nødvendigvis kunne?!
Af Claus Madsen