Bliver skolens indsats vejet og fundet for let? Dette temanummer tager pulsen på, hvordan myndigheder kontrollerer og sanktionerer skolens praksis gennem centralt fastsatte prøver og eksamener.
LEDER: Kon(g) trol(d) og prinsesse måling
Bedømmelse af elever i det 20. århundrede
Af Tanja Miller og Christian Ydesen
Når test skal testes
Af Peter Dahler-Larsen
Ledelsens evaluering af lærerne
Af Claus Madsen
Har de nationale test styrket skolernes evalueringskultur og elevernes faglige niveau?
Af Anja Madsen Kvols, Lotte Rakbek Schou, Anne Marie Haubro Raalskov, Mia Andersen, Conny Hvidberg
Hvad betyder din karakter?
Af Peter Østergaard Andersen
Nationale test – Et pædagogisk redskab til styrkelse af skolens evalueringskultur?????
Af Ida Berg Meyer
De skæve test i København
Af Anne Vang
Feed me, elev feedback – muligheder og udfordringer i uddannelse
Af Preben Olund Kirkegaard
Skal vi prøve?
Af Ane Kirstine Mandrup og Mie Kristine Vinter
Hvad nu hvis – eller er det nu så enkelt?
Af Janne Koefod Jørgensen og Rikke Due
Væren eller produktivitet – perspektiver på individet samfundet og skolen
Af Brian Degn Mårtensson
Temanummeret redigeret af Connie Stendal Rasmussen, Annelise Dahlbæk, Ida Berg Meyer og Theis Hoppe