Denne bog rapporterer det første år af Socio Media Education Eksperimentet, der tematiserede den konkrete udfordring det er at etablere en god it-kultur i en gymnasieklasse. Baseret på forskningsresultater undersøger bogen, hvordan man kan skabe en god it-kultur i en klasse, og hvordan man kan forbedre deltagelse, opmærksomhed og engagement gennem brug af sociale medier i undervisningen. Herudover gives råd og tips til lærerne ud i den svære kunst at blande sig positivt – uden forbud eller ligegyldighed – i forhold til elevernes mediebrug.
På baggrund af nationale og internationale forskningsresultater defineres og diskuteres de vanskeligheder og muligheder, som de nye medier bringer med sig i forhold til undervisningen.
Denne forskningsrapport placerer sig centralt i debatten om hvordan vi etablerer rammerne for den enkeltes it-dannelse og en god it-kultur i klasserne i vores uddannelsesinstitutioner.
Primært er bogen godt skrevet som akademisk litteratur. Det har været fedt at læse bogen, som meget velreflekteret taler in i en yderst relevant sammenhæng. De sociale medier underminerer mange af de måder, vi omgås hinanden på, og dette har også store konsekvenser for undervisningen inden for ungdomsuddannelserne og andre uddannelser. Sociale medier og brugen af dem er med til at gøre, at det er vanskeligt at opretholde en undervisningsform, vi har kendt siden Platon med en lærer, der formidler SIN viden til de, der ikke besidder denne viden.
- Ove Christensen