0 varer
0,00 dkk

2024, nr. 4

125,00 dkk

Antal sider: 90

ISBN:
978-87-92914-82-8

2024, nr. 4

Tema: Sex – Sundhed – Familie – et obligatorisk emne i skolen
LEDER

SSF-undervisning i grundskolen – et vigtigt og relevant emne for elever og lærere

Med dette nummer af Unge Pædagoger sætter vi fokus på forskellige udfordrin- ger med sundheds- og seksualundervis- ning og familiekundskab i folkeskolen (SSF), som på en og samme tid både er et obligatorisk og timeløst emne. Det giver skolerne rundt om i Danmark de stør- ste frihedsgrader til selv at tilrettelægge undervisning på den måde, de ønsker det – dog inden for rammerne af Fælles Mål.
Fælles Mål for sundheds- og seksual- undervisning og familiekundskab i folkeskolen (SSF) rammesætter det obli- gatoriske emne og består af fagformål samt to bindende kompetenceområder med tilhørende bindende kompetence- mål; sundhed og trivsel samt køn, krop og seksualitet. Kompetenceområderne griber ind i hinanden og skal således ses som en helhed igennem hele skolefor- løbet.
Udgangspunktet for temanummeret fra Unge Pædagoger om SSF har været at komme tættere på de udfordringer, der er beskrevet i evalueringsrapporten fra Als Research ApS, 2019. Evaluerings- rapporten havde til formål at undersøge undervisning, praksisser og rammer for det obligatoriske emne sundheds- og seksualundervisning og familiekund- skab (SSF) i grundskolen med et særligt fokus på, om eleverne tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer, som frem- går af Fælles Mål for SSF. Evaluerings- rapportens hovedkonklusioner peger på følgende udvalgte udfordringer med emnet i grundskolen:

  • Skolerne har generelt et større fokus på kompetenceområdet sund- hed og trivsel end på køn, krop og seksualitet.
  • Af de lærere, der underviser i SSF, har kun et mindretal gennemført det frivillige kursus i SSF på lærerud- dannelsen, og en betydelig andel af lærerne føler sig ikke fagligt klædt på til at varetage undervisningen.
  • De lærere, der underviser i SSF, har beskedent kendskab til Fælles Mål samt Undervisningsministeriets læseplan og vejledning for emnet. Dette vurderes at være en med- virkende årsag til det forhold, at undervisningen på tværs af skoler og kommuner vægtes forskelligt og savner systematik.
  • Påområdetmanglerderdokumenta- tion, der kan give et samlet overblik over skolernes praksis i forhold til det obligatoriske emne SSF. Evaluerin- gen har alene kunnet afdække for- holdene på de skoler, som har valgt at deltage i evalueringen. Imidlertid er det på grund af den manglende dokumentation på området uvist, om der blandt landets øvrige skoler eventuelt findes skoler, som slet ikke eller kun i meget ringe grad lever op til de obligatoriske kompetencemål for SSF.

Artiklerne i dette temanummer tager evalueringsrapportens udfordringer op på forskellig vis. I artiklen Syv sexede og kønnede år i skolen? – bidrager for- fatteren med en historisk gennemgang illustreret ved syv historiske nedslag. I et aktuelt og nutidigt perspektiv sæt- ter artiklen om Transkønnede børn og unge i det pædagogiske møde fokus på transkønnede børn og unge, som en del af det pædagogiske virke, selvom det for nogle kan virke kontroversielt og voldsomt provokerende. Artiklerne Modstand i seksualundervisningen, Et psykoanalytisk perspektiv og Nydelsesfuld undervisning stiller skarpt på seksualundervisningen og spørger, hvorfor emnet tilsyneladende stadig volder skolens undervisning store udfordringer, og i forlængelse heraf stiller artiklen skarpt på Når Sex & Samfund sætter retningen for form og indhold i SSF-undervisningen, mens artiklerne Let’s talk about sex og Lærerroller i SSF fokuserer på lærerens rolle. Artiklen Samtykke rammer hele præmissen for sex ind ved at foku- sere på det svære ved at forstå og under- vise i, hvad det vil sige at give samtykke. Endelig afslutter artiklen Langt større mistrivsel blandt LGBT+-unge UP’s temanummer ved at undersøge vilkå- rene for unges trivsel.

Artiklerne i dette teamnummer af Unge Pædagoger dækker SSF-området med et overvejende fokus på sundheds- og sek- sualundervisning, men på de følgende sider, som handler om SSF-kompasset, kigger vi nærmere på, hvad SSF-kom- passet er i relation til familiekundskab i folkeskolen.
God læselyst!Jonatan Kolding Karnøe, Mette Bech og Sofia Esmann Busch.

Leder: SSF-undervisning i grundskolen – et vigtigt og relevant emne for elever og lærere

Velkommen til SSF-kompasset
Af Jonatan Karnøe, Mette Bech og Sofia Esmann Busch.

Syv sexede og kønnede år i skolen
Af Jonatan Kolding Karnøe

Transkønnede børn og unge i det pædagogiske møde
Af Mads Ananda Lodahl

Modstand i seksualundervisningen. Et psykoanalytisk perspektiv
Af Kirsten Hyldgaard

Nydelsesfuld undervisning
Af Ditte Dyrgaard

Når Sex & Samfund sætter retning for indhold og form i skolens SSF-undervisning
Af Tobias Bæk

Let’s talk about sex
Af Annette Hildebrand Jensen

Lærerroller i SSF
Af Mette de la Motte Gundersen, Lone Smidt og Katrine Andersen

Samtykke – et vigtigt emne i SSF
Af Birgitte Hedeskov og Kristine Esrom Raunkjær

Langt større mistrivsel blandt LGBT+-unge
Af Didde B. Andersen, Jane Greve og Christophe Kolodziejczyk

 

Temaredaktion: Mette Bech, Jonathan Kolding Karnøe og ansvarshavende redaktører Sofia Esmann Busch

125,00 dkk

Antal sider: 90

ISBN:
978-87-92914-82-8

Unge Pædagoger
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.