Med dette nummer af Unge Pædagoger sætter vi fokus på forskellige udfordrin- ger med sundheds- og seksualundervis- ning og familiekundskab i folkeskolen (SSF), som på en og samme tid både er et obligatorisk og timeløst emne. Det giver skolerne rundt om i Danmark de stør- ste frihedsgrader til selv at tilrettelægge undervisning på den måde, de ønsker det – dog inden for rammerne af Fælles Mål.
Fælles Mål for sundheds- og seksual- undervisning og familiekundskab i folkeskolen (SSF) rammesætter det obli- gatoriske emne og består af fagformål samt to bindende kompetenceområder med tilhørende bindende kompetence- mål; sundhed og trivsel samt køn, krop og seksualitet. Kompetenceområderne griber ind i hinanden og skal således ses som en helhed igennem hele skolefor- løbet.
Udgangspunktet for temanummeret fra Unge Pædagoger om SSF har været at komme tættere på de udfordringer, der er beskrevet i evalueringsrapporten fra Als Research ApS, 2019. Evaluerings- rapporten havde til formål at undersøge undervisning, praksisser og rammer for det obligatoriske emne sundheds- og seksualundervisning og familiekund- skab (SSF) i grundskolen med et særligt fokus på, om eleverne tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer, som frem- går af Fælles Mål for SSF. Evaluerings- rapportens hovedkonklusioner peger på følgende udvalgte udfordringer med emnet i grundskolen:
Artiklerne i dette temanummer tager evalueringsrapportens udfordringer op på forskellig vis. I artiklen Syv sexede og kønnede år i skolen? – bidrager for- fatteren med en historisk gennemgang illustreret ved syv historiske nedslag. I et aktuelt og nutidigt perspektiv sæt- ter artiklen om Transkønnede børn og unge i det pædagogiske møde fokus på transkønnede børn og unge, som en del af det pædagogiske virke, selvom det for nogle kan virke kontroversielt og voldsomt provokerende. Artiklerne Modstand i seksualundervisningen, Et psykoanalytisk perspektiv og Nydelsesfuld undervisning stiller skarpt på seksualundervisningen og spørger, hvorfor emnet tilsyneladende stadig volder skolens undervisning store udfordringer, og i forlængelse heraf stiller artiklen skarpt på Når Sex & Samfund sætter retningen for form og indhold i SSF-undervisningen, mens artiklerne Let’s talk about sex og Lærerroller i SSF fokuserer på lærerens rolle. Artiklen Samtykke rammer hele præmissen for sex ind ved at foku- sere på det svære ved at forstå og under- vise i, hvad det vil sige at give samtykke. Endelig afslutter artiklen Langt større mistrivsel blandt LGBT+-unge UP’s temanummer ved at undersøge vilkå- rene for unges trivsel.
Artiklerne i dette teamnummer af Unge Pædagoger dækker SSF-området med et overvejende fokus på sundheds- og sek- sualundervisning, men på de følgende sider, som handler om SSF-kompasset, kigger vi nærmere på, hvad SSF-kom- passet er i relation til familiekundskab i folkeskolen.
God læselyst!Jonatan Kolding Karnøe, Mette Bech og Sofia Esmann Busch.
Leder: SSF-undervisning i grundskolen – et vigtigt og relevant emne for elever og lærere
Velkommen til SSF-kompasset
Af Jonatan Karnøe, Mette Bech og Sofia Esmann Busch.
Syv sexede og kønnede år i skolen
Af Jonatan Kolding Karnøe
Transkønnede børn og unge i det pædagogiske møde
Af Mads Ananda Lodahl
Modstand i seksualundervisningen. Et psykoanalytisk perspektiv
Af Kirsten Hyldgaard
Nydelsesfuld undervisning
Af Ditte Dyrgaard
Når Sex & Samfund sætter retning for indhold og form i skolens SSF-undervisning
Af Tobias Bæk
Let’s talk about sex
Af Annette Hildebrand Jensen
Lærerroller i SSF
Af Mette de la Motte Gundersen, Lone Smidt og Katrine Andersen
Samtykke – et vigtigt emne i SSF
Af Birgitte Hedeskov og Kristine Esrom Raunkjær
Langt større mistrivsel blandt LGBT+-unge
Af Didde B. Andersen, Jane Greve og Christophe Kolodziejczyk
Temaredaktion: Mette Bech, Jonathan Kolding Karnøe og ansvarshavende redaktører Sofia Esmann Busch