I artiklen ‘Er demokratiets idéhistorie kun europæisk?’ af Tanja Fløe Dalby kastes et kritisk blik på den eurocentriske demokratihistorie, som har domineret faget hidtil. I artiklen afsøges potentialer for at anvende globale idéhistoriske perspektiver i faget Livsoplysning gennem en række knap så kendte historiske eksempler. Artiklen er peer reviewet.
Laura Schou Jensen undersøger nye perspektiver på lærerens autoritet i artiklen ‘Autoritet som en mulighed – ikke en garanti’, og hun giver et bud på, hvordan etik og eksistensfilosofi, i faget Livsoplysning, kan anvendes til at forstå og udvikle autoritet som en dialogisk og refleksiv praksis – til forskel fra fx de mere politiserede og håndfaste forståelser, der har præget debatten om ny læreruddannelse. Artiklen er peer reviewet.
Med artiklen ‘Kritisk myndighed – nyt dannelsesideal for lærerprofessionen’ sætter Sidse Colding Christiansen fokus på kritikkens betydning for læreruddannelsen såvel som lærerens praksis. Artiklen stiller kritiske spørgsmål, der i den kritiske pædagogiske ånd, dermed også underlægges selv samme kritik.
Dag Lindemann og Stinus Storm Mikkelsen undersøger i artiklen ‘Jordsystemet, spinozisk økonomi og regenerativ dannelse i kollapsets tid’, hvilken betydning den eskalerende klimakrise kan få for pædagogik og dannelse. Artiklen skitserer nogle centrale modstridende positioner i relation til sammenhængen mellem økonomi, bæredygtighed og uddannelse – og griber derefter tilbage i filosofihistorien for at undersøge grundlaget for et nyt, regenerativt dannelsesprojekt i kollapsets tid.
Artiklen ‘Retorisk medborgerskab: Det kit der kan skabe sammenhængskraft i faget Livsoplysning’ handler om retorik, som er et nyt element i faget Livsoplysning. Her argumenterer Lisa Villadsen for, at retorikkens tilbagekomst til læreruddannelsen er en god idé, men efterlyser at ’retorisk medborgerskab’ bringes i spil som bindeled mellem personlige formidlingskompetencer og kompetencer i samfunds- og demokratideltagelse. Artiklen er peer reviewet.
Jacob Skovgaard Petersen undersøger i artiklen ‘Religiøs dannelse – og islam’, hvad fremtidens lærer skal vide om religion og islam. Artiklen diskuterer begrebet religiøs dannelse (literacy) og søger at give en idé om, hvad det indebærer for undervisningen i religion og i Livsoplysning. Artiklen er peer reviewet.
Lene Kofoed Rasmussen stiller i artiklen ‘Kulturel literacy i læreruddannelsens dannelsesfag?’ skarpt på ‘kultur’, som har fået en mere fremtrædende plads i faget Livsoplysning. Artiklen bidrager til at begrebsliggøre ‘kulturel literacy’ og diskuterer, hvad man som lærer skal vide om kultur for at kunne agere i kulturel diversitet. Artiklen er peer reviewet.
I artiklen ‘Kampen om kristen dannelse og kristendomskundskab i læreruddannelsens almendannende grundfag før og nu’ undersøger Karna Kjeldsen kristendommens rolle i faget Livsoplysning før og nu og præsenterer et religionsvidenskabeligt perspektiv på kristendomsindholdet i faget.
Johannes Fibiger diskuterer i artiklen ‘Dømmekraft og myndiggørelse – I en verden med forandrede og forandrende teknologier’ i et filosofisk perspektiv, hvordan myndighed, autoritet og dømmekraft kan udfoldes i faget Livsoplysning med en pointe om, at der er brug for dømmekraft for at leve og navigere i den livsverden, der omgiver os.
Tidsskriftet afsluttes med ‘Notabene: Faren for forsimpling og at efterlade nogen i kulden’ hvor Thomas Thomsen kommenterer på, hvordan historiefaglighed kan bruges i faget, og præsenterer begreber for et metasprog til at analysere og reflektere over fænomener, som vi møder i vores omverden både nært og fjernt.
Redaktionen takker forfattere og peer reviewere for samarbejdet.