Antologien “Luhmann og Dannelse” er den ottende udgivelse i Unge Pædagogers serie “Konstruktiviskiske Byggesten”. Den er blevet til på baggrund af konferencen “Luhmann og Dannelse” som Dansk Luhmann Forum afholdt den 1. december 2006.
Bidragene er samlet i nærværende bog, som indeholder 14 bidrag fra norske og danske forskere.
Der sættes kritisk spot på Luhmanns teorier om dannelse ud fra 4 perspektiver: Luhmann som generel dannelsesteoretiker, Luhmann om medieret dannelse, Luhmann som uddannelsesteoretiker, og Luhmann om dannelse som semantik. Disse perspektiver danner forskellige veje ind og ud af Luhmanns forsøg på at tænke dannelse i det moderne samfund.
Blandt bidragyderne er : Simon Calmar Andersen, Stein Bråten, Yvonne Fritze, Lars Geer Hammershøj, Jens Jørgen Hansen, Gorm Harste, Tina Bering Keiding, Oleg Koefoed, Helle Mathiasen, Yngve Nordkvelle, Michael Paulsen, Lars Qvortrup, Ole Thyssen og Jesper Tække.
Bogen er eksemplarisk, i den forstand at den leverer en irritation, som får mig til at koble mig på - og igen fordybe mig i, hvordan jeg som underviser kan fokusere på mig selv som en del af kommunikationen, der er omverdenen for elevens bevidsthed og dermed den væg, som eleverne spiller deres bolde op ad i uddannelsessystemet.