0 varer
0,00 dkk

Call: Spil i Skolen og pædagogisk praksis

Intro
Danske børn spiller spil som aldrig før – og mange forskellige slags spil. Det gælder komplekse online digitale spil som Minecraft eller Fortnite, hvor spillerne kan udvikle venskaber og engelskkundskaber. Men også analoge spil som fx rollespil, escape rooms og brætspil, hvor man kan samarbejde mod spillet. Den stadigt voksende skov af forskellige spil åbner for mange muligheder – men også begrænsninger – for lærere, pædagoger. I dette temanummer vil vi gerne invitere til at belyse forskellige bud på, hvordan det kan se ud i praksis, når man bruger spil som didaktisk og pædagogisk greb i og rundt om skolen.


Dit bidrag
Vi forestiller os, at temanummeret kan indeholde inspiration i mange retninger i forhold til pædagogiske og didaktiske måder at arbejde med spil på. Vi giver stemme til artikler vedr. en bred vifte af spilformater. Der kan være tale om både lærings- og underholdningsspil samt gamification og design af spil i både analoge og digitale formater samt rollespil og escape rooms mm. Vi håber både at kunne præsentere nye didaktiske ideer, eksperimenter og teoretiske diskussioner, fx om relationen mellem spil og leg.
Retninger for emner kan eksempelvis:

  1. Spil i fagfaglige sammenhænge – fx dansk, matematik eller fremmedsprog samt tværfaglige problematikker som bæredygtighed eller menneskerettigheder.
  2. Brug af spil som en del af fritidspædagogikken (6-15 år).
  3. Sociale og dialogiske perspektiver på spil. Hvordan spillene kan åbne, skubbe og udfordre samarbejde og dialog – både inden og uden for fagene. Både blandt elever og lærere.
  4. Spil og børn og unge i udsatte positioner. Fx som en del af inkluderende undervisning, specialundervisning eller pædagogisk anvendelse af spil til at skabe inkluderende fællesskaber.
  5. Spil og design. Hvordan kan spil indgå i designprocesser eller hvordan design af spil kan indgå i læringen?
  6. Spil og bevægelse. Hvordan spil – både digitale og analoge – kan fremme bevægelse, trivsel, udvikling og læring i skole og pædagogisk praksis.
  7. Brug af spil i lærer- eller pædagoguddannelse. Herunder også brug af simulationer.
  8. Spil og digital teknologiforståelse – fx spil og generativ AI, spil programmering.
  9. Kritiske perspektiver på online gaming – toxicity. Hvordan skal undervisningsverdenen forholde sig til “The dark side of gaming”: monetization, ludomani, toxic sprog osv.
    Tidsskriftet vil udkomme i midten af december 2025. Det betyder, at indholdet ikke handler om den debat, der foregår lige nu, men derimod de tanker, som er betydningsfulde om et år.

Formalia
Tidsskriftet publiceres i december 2025. Derfor vil deadlines for artikler ligge fra midten af august 2025. Artiklerne må max være 8 sider a 2.900 tegn med mellemrum (i alt 23.200). I UPs tidsskrifter har vi forskellige former for artikler – en forenklet kategorisering er:

PraksisartiklerPraksisartiklerne tager et tæt afsæt i praksis. Det kan være en case eller indblik i hverdagen i skole og uddannelse i relation til temaet.
DebatartiklerDebatartikler Artiklerne søger at skabe debat og udfordrer kritisk eksisterende praksis i relation til temaet..
ForskningsartiklerForskningsartikler Artiklerne præsenterer aktuel forsknings- og udviklingsprojekter relation til temaet.
Artiklerne kan blive peer-reviewede.
Teoretiske artiklerTeoretiske artikler Artiklerne giver via teoretiske perspektiver indblik og forståelse for emner i relation til temaet.

Artiklerne kan blive peer-reviewede.

Sådan søger du
I første omgang vil vi bede dig om at give et kort og præcist oplæg på en halv side til en mulig artikel. Du bedes sende oplægget til UP: jkkarnoe@ikp.aau.dk senest fredag den 4. april 2025, kl 16.00. Du må gerne skrive, hvilken kategori/kategorier din artikel vil knytte sig til.
Redaktionen for tidsskriftet samler oplæggene og sammensætter et udvalg, hvor artiklerne kan spille hinanden stærke og præsentere feltet bedst muligt.
I er velkomne til at være flere forfattere på en artikel. Redaktionen vil i starten af april udvælge og efterfølgende kontakte alle som har sendt oplæg.

De bedste hilsner redaktionen:

Send til en ven
Unge Pædagoger
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.