Intro
Danske børn spiller spil som aldrig før – og mange forskellige slags spil. Det gælder komplekse online digitale spil som Minecraft eller Fortnite, hvor spillerne kan udvikle venskaber og engelskkundskaber. Men også analoge spil som fx rollespil, escape rooms og brætspil, hvor man kan samarbejde mod spillet. Den stadigt voksende skov af forskellige spil åbner for mange muligheder – men også begrænsninger – for lærere, pædagoger. I dette temanummer vil vi gerne invitere til at belyse forskellige bud på, hvordan det kan se ud i praksis, når man bruger spil som didaktisk og pædagogisk greb i og rundt om skolen.
Dit bidrag
Vi forestiller os, at temanummeret kan indeholde inspiration i mange retninger i forhold til pædagogiske og didaktiske måder at arbejde med spil på. Vi giver stemme til artikler vedr. en bred vifte af spilformater. Der kan være tale om både lærings- og underholdningsspil samt gamification og design af spil i både analoge og digitale formater samt rollespil og escape rooms mm. Vi håber både at kunne præsentere nye didaktiske ideer, eksperimenter og teoretiske diskussioner, fx om relationen mellem spil og leg.
Retninger for emner kan eksempelvis:
Formalia
Tidsskriftet publiceres i december 2025. Derfor vil deadlines for artikler ligge fra midten af august 2025. Artiklerne må max være 8 sider a 2.900 tegn med mellemrum (i alt 23.200). I UPs tidsskrifter har vi forskellige former for artikler – en forenklet kategorisering er:
Praksisartikler | Praksisartiklerne tager et tæt afsæt i praksis. Det kan være en case eller indblik i hverdagen i skole og uddannelse i relation til temaet. |
Debatartikler | Debatartikler Artiklerne søger at skabe debat og udfordrer kritisk eksisterende praksis i relation til temaet.. |
Forskningsartikler | Forskningsartikler Artiklerne præsenterer aktuel forsknings- og udviklingsprojekter relation til temaet. Artiklerne kan blive peer-reviewede. |
Teoretiske artikler | Teoretiske artikler Artiklerne giver via teoretiske perspektiver indblik og forståelse for emner i relation til temaet. |
Artiklerne kan blive peer-reviewede.
Sådan søger du
I første omgang vil vi bede dig om at give et kort og præcist oplæg på en halv side til en mulig artikel. Du bedes sende oplægget til UP: jkkarnoe@ikp.aau.dk senest fredag den 4. april 2025, kl 16.00. Du må gerne skrive, hvilken kategori/kategorier din artikel vil knytte sig til.
Redaktionen for tidsskriftet samler oplæggene og sammensætter et udvalg, hvor artiklerne kan spille hinanden stærke og præsentere feltet bedst muligt.
I er velkomne til at være flere forfattere på en artikel. Redaktionen vil i starten af april udvælge og efterfølgende kontakte alle som har sendt oplæg.
De bedste hilsner redaktionen: