0 varer
0,00 dkk

Call for Papers – Normkritiske perspektiver

Normkritik er i vælten. Det øgede fokus og den refleksion omkring normer hænger sammen med sociale bevægelser som #MeToo, Black Live Matters og LGBT+-bevægelser og mere bredt et øget fokus på strukturel racisme, sexisme, homo- og transfobi, tykfobi m.m. I medier og i pædagogiske kontekster bliver der flere steder sat fokus på, hvordan eksempelvis køn, race/etnicitet, klasse og seksualitet kan spille en vigtig rolle i forhold til børn og unges deltagelsesmuligheder og trivsel. 

Normkritikken møder også modstand. Senest er for eksempel Normstormerne – et normkritisk undervisningstilbud til folkeskoleelever og fagpersonale, som særligt har fokus på køn og seksualitet – blevet udhængt i landsdækkende medier og er blandt andet blevet beskyldt for at skabe forvirring omkring køn og seksualitet. Normkritik kan være genstand for stærke reaktioner.

Normkritiske perspektiver i pædagogisk praksis sætter fokus på at skabe bedre mulighedsbetingelser for konstruktive og inkluderende børne- og ungefællesskaber. Normer – altså skrevne og uskrevne regler, vaner og praksisser, som gør noget normalt og noget andet unormalt – spiller nemlig en rolle i forhold til ulighed, eksklusion og mobning. Normkritiske perspektiver synliggør og udfordrer de dominerende normer, som kan være medvirkende til at begrænse alle børn og unges deltagelsesmuligheder (Bromseth & Darj 2010; Madsen, Jørgensen & Graack 2022; Nørgaard 2021; Padovan-Özdemir & Hamilton 2022; Khawaja & Lagermann 2022). Et normkritisk blik giver anledning til at spørge, hvilke muligheder og kampe forskellige børn og unge stilles overfor i forhold til sociale kategorier som fx køn, seksualitet, race/etnicitet, klasse, religion m.fl. 

På den baggrund byder vi artikler om normkritiske perspektiver inden for dagtilbud, skole, fritids- og ungdomspædagogik velkomne. Artiklernes temaer kan eksempelvis omhandle: 

Referencer

Bromseth, J. & Darj, F (red.) (2010) Normkritisk pedagogik – Makt, lärande och strategier för förändring. Centrum för genusvetenskap, Uppsala Universitet.

Khawaja, I & Lagermann, Laila (2022) Gode intentioner er ikke nok. Opgør med fem myter om racisme, diversitet og etniske minoriteter i pædagogisk praksis. Dansk Psykologisk Forlag. 

Madsen, K.L.; Jørgensen, J. & Graack, J. (red.) (2022) Normkritik i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag.

Nørgaard, C. (2021) Han hun hen. Opdrag til ligestilling og mangfoldighed. Gyldendal.

Padovan-Özdemir, M., & Hamilton, S. D. P. (2022). Normkritisk evalueringskultur i dagtilbud: En forskningsbaseret håndbog til praksis. VIA University College. 

RAMMERNE

Læs mere om rammerne på for artikler i UP: u-p.dk/manuskripter/

SÅDAN SØGER DU

I første omgang vil vi bede dig/jer om at

give et kort og præcist oplæg på en halv side til en mulig artikel.

Du må gerne skrive, hvilken kategori din artikel vil knytte sig til.

Du/I bedes sende oplægget til UP: ah@byensskole.dk senest d. 4. november – kort efter vil Du/I modtage svar på din/jeres artikeloplæg.

DEN REDAKTIONELLE TIDSPLAN

  1. 1. april 2023 – indsendelse af færdig artikel til redaktionen
  2. 1. april – 15. juni 2023 – feedbackproces (redaktionel og evt. peer-review)
  3. 1. august 2023 – Indsendelse af endelig artikel
  4. 1. – 15. september 2023- forfattere gennemser layout

Temanummeret publiceres midt i oktober.

Send til en ven
Unge Pædagoger
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.