Hvem er skolen til for? Dette nummer af UP undersøger børn og unges perspektiver på skolen, for hvad er egentlig børn og unges egne opfattelser af skolen, fag og skolelivet?
Hvornår og hvordan mener eleverne selv, at de lærer og trives? Hvordan får børn og unge reel indflydelse på egen skolegang? Hvordan kan skolen være medskaber af sammenhængende børne- og ungeliv – set fra elevernes perspektiver? Hvordan kan vi som lærere, pædagoger og forskere få adgang til elevernes perspektiver og deres livsverdener?
Vi søger artikler om
Artiklen skal være forskningsbaseret, og du kan vælge at få din artikel i peer review. Tidsskriftet Unge Pædagoger er godkendt på niveau 1 i Det Norske Register – Kanalregistret, og er derfor indekseret som videnskabeligt forskningstidsskrift. Vi modtager både empirisk såvel som teoretisk baserede artikler, og vi opfordrer bidragsydere til at medtænke læsbarhed. Artiklernes primære målgruppe er studerende på læreruddannelsen og andre pædagogiske uddannelser.
Omfang: Artiklen må ikke overstige 9 sider a’ 2900 anslag inklusiv mellemrum samt manchet, figurer/tabeller og litteraturliste.
TIDSPLAN
I første omgang vil vi bede dig om at indsende et abstract på ½-1 side inklusiv referencer senest d. 1. juni 2025 til Sandra Bruus Ørtoft, sandrah@ruc.dk Hvis du har spørgsmål til tidsskriftet, tema eller artiklers form kan du kontakte Malis Ravn, mrav@edu.au.dk De indkomne abstracts gennemlæses og udvælges af redaktionen, og du får herefter svar på om artiklen er blevet antaget eller afvist, og forfattere får herefter yderligere informationer om formalia og peer review proces. Angiv gerne om du ønsker din artikel i peer review.
Tematidsskriftets redaktion består af
Astrid Margrethe Hestbech, ash@pha.dk
Lise Andersen Reol, reol@via.dk
Sandra Bruus Ørtoft, sandrah@ruc.dk
Malis Ravn, mrav@edu.au.dk