Call: Chatbots og didaktik – et kritisk blik på generativ AI i uddannelse
På Unge Pædagoger har vi set afventende til, mens undervisningsverdenen har været på den anden ende over chatbotter og anden generativ AI. Igennem det forgangne halvandet års tid. Vi har nysgerrigt ventet på, at erfaringer og undersøgelser ude i feltet er modnet, og vi tror nu på, at der er mange, der har gjort sig grundige og kvalificerede erfaringer om, hvordan vi bør arbejde videre med den gode folkeskole i lyset af udbredelsen af de nye AI-teknologier, der kan skabe alt fra menneskelignende dialog til billeder og musik.
AI kan rumme store potentialer, men rejser også vigtige spørgsmål om datasikkerhed, etik, læringsudbytte og andre didaktiske udfordringer. Unge pædagoger henvender sig til lærerstuderende, folkeskolelærere og studerende på videregående uddannelser, og udgiver både debatterende, formidlende og forskningsbaserede artikler. Vi ønsker denne gang at belyse generativ AI fra både konstruktive, men måske især kritiske vinkler. For skal vi altid have AI i klasselokalet? Hvem ejer data? Hvilke bias ligger der i de generative AI? Hvilket samfund er ved at blive formet?
Og er det den vej vi ønsker det skal gå?
Vi søger derfor forfattere, der kan bidrage med artikler, der udforsker den didaktiske og pædagogiske anvendelse af generativ AI i undervisningen. Artiklerne skal være velbegrundede, underbyggede af relevant forskning og praksis, og samtidig formidlende i sit sprog og tilgange.
Temaer for artikler
Vi ønsker at modtage artikler, der kan belyse emnet fra både kritiske og konstruktive vinkler. Mulige fokusområder inkluderer, men er ikke begrænset til:
Generativ AI som didaktisk redskab: Hvordan kan generativ AI anvendes som et middel til at opnå læringsmål på tværs af fagligheder ud fra en kritisk position der fx kan handle om at frigøre eleverne eller udvikle deres demokratiske dannelse?
Særlige hjælpemidler: Hvordan kan generativ AI fungere som et hjælpemiddel for elever med særlige behov? Hvilke erfaringer og metoder kan deles?
Elevernes egen anvendelse af generativ AI. Hvad er deres praksis? Hvad kan det betyde betyde for deres læring og udvikling inden for og uden for skolen?
Teknologiforståelse: Hvordan kan vi opbygge demokratisk og kritisk stillingtagen hos eleverne for hvordan generativ AI skal fylde i vores hverdag og i samfundet? Hvilke problemstillinger kan generativ AI føre med sig, fx i forhold til relationsdannelser, fake news, demokrati osv.?
Hvis dette call har vakt din interesse, vil vi i første omgang bede jer sende en interessetilkendegivelse på ca. en halv til to sider inklusiv referencer. Her beskriver I, hvad I gerne vil belyse med jeres artikel og hvordan.
Deadline for indsendelse af interessetilkendegivelse er d. 29. september 2024. Send til Morten Philipps på moph@kp.dk, hvis du er interesseret eller har yderligere spørgsmål. Når du får svar på tilkendegivelsen, angiver vi også rammerne for artiklen.
Vi glæder os til at høre fra dig.
Tidsplan
29. september, Interessetilkendegivelse sendes til redaktionen – I får svar 14 dage senere.
20. december, færdig artikel sendes til redaktionen
Proces mellem forfattere og redaktion
Medio april, forfatterere godkender opsætning og korrektur
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Nødvendige cookies
Nødvendige cookies skal altid være aktiveret, da de er nødvendige for at siden kan fungere ordentligt.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.
Statistik cookies
Dette websted bruger Matomo til at indsamle anonyme oplysninger såsom antallet af besøgende på webstedet og de mest populære sider.
At holde denne cookie aktiveret hjælper os med at forbedre vores hjemmeside.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!