0 varer
0,00 dkk

Call: At stemme til undervisning

Vi ønsker i dette temanummer at udforske, hvordan læreren kan arbejde med et dialektiske forhold mellem stemthed som individuel proces hos børn og unge – og stemninger skabt i kontekst, nærmere betegnet i undervisningen af underviseren, af rum og materialitet – og ikke mindst i stærkt samspil med eleverne. Vi bevæger os således med denne begrebsdannelse ind i et handlende professionsfagligt rum præget af fællesskab med begrebet stemninger, men stadig med stærk individuel, eksistentiel og dannende resonans fra begrebsdannelsen omkring stemthed. Med dette tema sættes et undersøgende fokus på mærkbarhed frem for målbarhed. Læreren skal have en særlig lydhørhed og sensibilitet ift. eleverne. Eleverne skal ligeledes indgå i såvel et gensidigt fællesskab med andre elever og klassens generelle stemning.

I dette temanummer inviteres aktører ind, der kan nuancere feltet både teoretisk og operationelt. Hvordan kan vi skabe rum for meningsfuldhed, engagement, æstetik, affekt, og motivation gennem et arbejde med stemninger? Et rum som kan åbne for nye og andre oplevelser præget af læringslyst og livsglæde for såvel elever som lærere i klasserummet.

Hvis du gerne vil bidrage til temaet ‘At stemme til undervisning’, så send et kort oplæg om din idé på maks én A4 side.

Mulige arbejdsspørgsmål

Referencer

RAMMERNE

SÅDAN SØGER DU

I første omgang vil vi bede dig/jer om at give et kort og præcist oplæg på en halv side til en mulig artikel.

Du/I bedes sende oplægget til
Jette Aabo Frydendahl på:JFRY@KP.DK Arthur Deichmann Haas: ah@byensskole.dk

Med venlig hilsen Tema redaktionen

TIDSPLAN

1. Indsendelse af artikelbeskrivelse 15. august 2023

2. Indsendelse af færdig artikel til redaktionen 1. maj 2024

3. 26. august 2024 – Indsendelse af endelig artikel

4. 15.september – 1. oktober 2024 – forfattere gennemser layout

5. Temanummeret publiceres 15. oktober 2024.

TEMA REDAKTIONEN

Jette Aabo Frydendahl – Specialkonsulent, Københavns Professionshøjskole og gæsteredaktør på UP Lise Møller – Lektor, Københavns Professionshøjskole og gæsteredaktør på UP
Vibeke Schrøder – Docent, Københavns Professionshøjskole og gæsteredaktør på UP
Lonnie Sørensen – Pædagogisk Konsulent, Københavns Professionshøjskole og gæsteredaktør på UP Karin Dyrendom -Pædagogisk konsulent, Københavns Professionshøjskole og gæsteredaktør på UP Nikolaj Arthur Deichmann Haas – Folkeskolelærer, Byens Skole og redaktør på UP
Sofia Esmann Busch – Lektor, Ph.D., Professionshøjskolen Absalon og redaktør på UP

Send til en ven