Call: At stemme til undervisning
Vi ønsker i dette temanummer at udforske, hvordan læreren kan arbejde med et dialektiske forhold mellem stemthed som individuel proces hos børn og unge – og stemninger skabt i kontekst, nærmere betegnet i undervisningen af underviseren, af rum og materialitet – og ikke mindst i stærkt samspil med eleverne. Vi bevæger os således med denne begrebsdannelse ind i et handlende professionsfagligt rum præget af fællesskab med begrebet stemninger, men stadig med stærk individuel, eksistentiel og dannende resonans fra begrebsdannelsen omkring stemthed. Med dette tema sættes et undersøgende fokus på mærkbarhed frem for målbarhed. Læreren skal have en særlig lydhørhed og sensibilitet ift. eleverne. Eleverne skal ligeledes indgå i såvel et gensidigt fællesskab med andre elever og klassens generelle stemning.
I dette temanummer inviteres aktører ind, der kan nuancere feltet både teoretisk og operationelt. Hvordan kan vi skabe rum for meningsfuldhed, engagement, æstetik, affekt, og motivation gennem et arbejde med stemninger? Et rum som kan åbne for nye og andre oplevelser præget af læringslyst og livsglæde for såvel elever som lærere i klasserummet.
Hvis du gerne vil bidrage til temaet ‘At stemme til undervisning’, så send et kort oplæg om din idé på maks én A4 side.
Mulige arbejdsspørgsmål
- Hvad vil det sige at arbejde dialektisk med stemthed og stemninger– og hvilken betydning kan det have for folkeskolen 2023?
- Hvordan kan læreren konkret arbejde med stemninger og æstetiske oplevelser til at skabe meningsfulde og magiske læringssituationer som leder til både forundring og undren?
- Hvordan kan stemninger åbne for vores evne til at lære gennem sansning og oplevelser, som skaber rum og mulighed for at blive sig selv og blive til sammen med andre?
- Hvordan kan arbejdet med et professionsfagligt vokabular om stemninger og undren understøtte lærere og lærerstuderendes agency?Hvordan kan man arbejde med dialektikken mellem at være stemt og komme i stemning, når man arbejder med læringsmiljøer og rum?
- Hvilken betydning har æstetik og materialer, når læreren vil arbejde med affektive stemninger i læringsrummet?
Referencer
- Fink Jensen, Kirsten. Stemthed – en basis for æstetisk læring: Det musiske i et livsfilosofisk lys, Danmarks Lærerbibliotek, 1998
- Hansen, Finn Thorbjørn At stå i det åbne – Dannelse gennem filosofisk undren og nærvær Hans Reitzel 2008
- Løgstrup K. E Kunst og erkendelse, kunstfilosofiske betragtninger (Metafysik bind II udgivet første gang posthumt 1983), Løgstrupbiblioteket 2018 KLIM
- Struve, Kaj, Stemninger: om æstetik og læring, Semi-forlaget, 2005
- Thorsted, Ann Charlotte og Hansen, Finn Thorbjørn At tænke med hjertet – En grundbog i eksistentiel praksisfænomenologi KLIM 2022
RAMMERNE
- Din artikel er et originalt bidrag.
- Artiklens primære målgruppe er lærerstuderende og lærere eller andre centrale aktører i grundskolen.
- UP modtager mange typer artikler, herunder interview-artikler, holdningsartikler, praksisartikler, forskningsartikler til peer review osv. Hvis man ønsker sin artikel peer-reviewed forpligter man sig også selv på at indgå som reviewer af en anden artikel.Omfang: Artiklen må ikke overstige 22-25.000 anslag inklusiv mellemrum, litteraturliste og modeller osv. Læs mere om rammerne på for artikler i UP: u-p.dk/manuskripter/
SÅDAN SØGER DU
I første omgang vil vi bede dig/jer om at give et kort og præcist oplæg på en halv side til en mulig artikel.
Du/I bedes sende oplægget til
Jette Aabo Frydendahl på:JFRY@KP.DK Arthur Deichmann Haas: ah@byensskole.dk
Med venlig hilsen Tema redaktionen
TIDSPLAN
1. Indsendelse af artikelbeskrivelse 15. august 2023
2. Indsendelse af færdig artikel til redaktionen 1. maj 2024
3. 26. august 2024 – Indsendelse af endelig artikel
4. 15.september – 1. oktober 2024 – forfattere gennemser layout
5. Temanummeret publiceres 15. oktober 2024.
TEMA REDAKTIONEN
Jette Aabo Frydendahl – Specialkonsulent, Københavns Professionshøjskole og gæsteredaktør på UP Lise Møller – Lektor, Københavns Professionshøjskole og gæsteredaktør på UP
Vibeke Schrøder – Docent, Københavns Professionshøjskole og gæsteredaktør på UP
Lonnie Sørensen – Pædagogisk Konsulent, Københavns Professionshøjskole og gæsteredaktør på UP Karin Dyrendom -Pædagogisk konsulent, Københavns Professionshøjskole og gæsteredaktør på UP Nikolaj Arthur Deichmann Haas – Folkeskolelærer, Byens Skole og redaktør på UP
Sofia Esmann Busch – Lektor, Ph.D., Professionshøjskolen Absalon og redaktør på UP