0 varer
0,00 dkk

Åben skole: en samarbejdsudfordring for folkeskolen?

Med folkeskolereformen i 2013 fik den danske folkeskole et lovkrav om at samarbejde med bl.a. foreninger, institutioner, skoler og erhvervsliv i lokalsamfundet i den såkaldte “åbne skole”. Men hvad vil det egentlig sige at samarbejde – og hvilke aktører er medspillere i dette samarbejde? Det har UP sat fokus på i et nyt temanummer om samarbejder i åben skole.

Et kritisk blik på åben skole
Åben skole kan udmøntes på mange måder. Der er skrevet meget om, hvordan åben skole kan gøres i konkrete kontekster, men UP går med dette temanummer videre og stiller mere kritisk viden til rådighed, der kan sætte fokus på bl.a. kompetencer, aftaler, økonomi og ikke mindst læringsudbytte. For hvad ved vi egentlig om, hvilke kompetencer der er brug for i et gensidigt samarbejde, så åben skole ikke ender som ekskursioner, gæstelærerbesøg, og dermed som oplevelses-øer i skoledagen – uden reel sammenhæng med skolens formål, fagformål, kompetenceområder og dannelsesmæssige opgave?

En vifte af aktører tegner et nuanceret billede
I temanummeret udvides aktørbegrebet til både at være de gængse aktører som lærere, elever, kommuner, foreninger og lokalsamfund, til også at inkludere materialer, politikere, fonde, forskning, ledelse og ikke mindst skolens pædagoger. UP holder mikrofonen for disse sjældent hørte aktører og stiller skarpt på, hvordan åben skole kan beskrives, diskuteres og vurderes med afsæt i aktørernes særlige perspektiver.

UP’s temanummer 4/2017 “Hvem spiller med i åben skole?” er udkommet i december 2017. Temanummeret koster 96 kr og kan købes her.

Send til en ven