0 varer
0,00 dkk

Call: Prøver og eksamener – et kritisk og udviklende blik

Tidsskriftet UP søger artikler til et nyt temanummer. Det er et åbent call, hvor vi søger artikler, der formidler forskning og udvikling, der handler om prøver og eksamener i grundskolen og på læreruddannelsen.

Artiklerne kan være rettet mod udfordringer og potentiale, der er med eksisterende prøver og eksamener med det formål at diskutere og udvikle nye prøve- og eksamensformater, der afspejler undervisningens indhold og elever/studerendes viden, færdigheder og kompetencer.

For nuværende pågår der en revision af allerede eksisterende eksamensbeskrivelser for fagene på læreruddannelsen, ligesom der er forsøg med prøverne i dansk og matematik i folkeskolen. Giver denne revision af eksamensbeskrivelser og forsøgsprøver i folkeskolen anledning til kritisk og konstruktivt at diskutere eksamenernes indhold og form i et udviklingsperspektiv?

Temaer for artikler

Artiklernes mulige fokus kunne inkludere nedenstående, men skal ikke skal forstås begrænsende, hvis du har andre perspektiver:

Målgruppen for temanummeret er primært undervisere på læreruddannelser, lærere i folkeskolen samt lærerstuderende, men artiklerne skal også med fordel kunne læses af andre interesserede.

Hvis du er interesseret og har en artikel undervejs, så skal du senest d. 29. november 2024 sende et kort abstract til artiklen til Sofia Esmann Busch, see@pha.dk,  hvori du præsenterer artiklen samt redegør for, hvordan artiklen er relevant til brug for målgruppen. Herefter udvælger redaktionen de artikler, som inviteres med i tidsskriftet.

Medio december får alle forfattere besked. Det endelige udkast til artikel skal afleveres 1. april 2025, hvis det er en forskningsartikel, som ønskes peer reviewet. Øvrige artikler skal afleveres 15. april 2025.

Formalia

Vi ser frem til at høre fra jer.

De bedste hilsner

Sofia Esmann Busch (ansvarshavende redaktør)

Send til en ven