Call: Prøver og eksamener – et kritisk og udviklende blik
Tidsskriftet UP søger artikler til et nyt temanummer. Det er et åbent call, hvor vi søger artikler, der formidler forskning og udvikling, der handler om prøver og eksamener i grundskolen og på læreruddannelsen.
Artiklerne kan være rettet mod udfordringer og potentiale, der er med eksisterende prøver og eksamener med det formål at diskutere og udvikle nye prøve- og eksamensformater, der afspejler undervisningens indhold og elever/studerendes viden, færdigheder og kompetencer.
For nuværende pågår der en revision af allerede eksisterende eksamensbeskrivelser for fagene på læreruddannelsen, ligesom der er forsøg med prøverne i dansk og matematik i folkeskolen. Giver denne revision af eksamensbeskrivelser og forsøgsprøver i folkeskolen anledning til kritisk og konstruktivt at diskutere eksamenernes indhold og form i et udviklingsperspektiv?
Temaer for artikler
Artiklernes mulige fokus kunne inkludere nedenstående, men skal ikke skal forstås begrænsende, hvis du har andre perspektiver:
En faglig og professionsrettet prøve eller eksamen Hvordan kan en prøve eller eksamen i forskellige fag fra både et elev- og lærerperspektiv konstrueres uden snerrende krav om rammer og økonomi, men med et tydeligt afsæt i fag og professionsrettehed?
Den prøve- eller eksamensfrie skole: Skal prøver og eksamener helt afskaffes og i givet fald, hvordan kan en mindre formel summativ evalueringsform så tage sig ud?
Generativ AI som et element ved prøver og eksamener: Hvilke udfordringer og hvilket potentiale kan AI have ved prøver og eksamener?
Praktiske elementer i prøver og eksamener: Hvordan kan eventuelle praktiske elementer indgå i prøver og eksamener og hvilket udviklingspotentiale kan det have?
Vurderingskriterier: Hvorfor kan det være svært at bedømme og vurdere elever og/eller studerendes præstationer ved prøver og eksamener? Hvordan kan der være sammenhæng mellem krav og vurderingskriterier i prøver og eksamener?
Målgruppen for temanummeret er primært undervisere på læreruddannelser, lærere i folkeskolen samt lærerstuderende, men artiklerne skal også med fordel kunne læses af andre interesserede.
Hvis du er interesseret og har en artikel undervejs, så skal du senest d. 29. november 2024 sende et kort abstract til artiklen til Sofia Esmann Busch, see@pha.dk, hvori du præsenterer artiklen samt redegør for, hvordan artiklen er relevant til brug for målgruppen. Herefter udvælger redaktionen de artikler, som inviteres med i tidsskriftet.
Medio december får alle forfattere besked. Det endelige udkast til artikel skal afleveres 1. april 2025, hvis det er en forskningsartikel, som ønskes peer reviewet. Øvrige artikler skal afleveres 15. april 2025.
Formalia
29. november 2024 – Abstract til artikel (max 1 side) sendes til Sofia Esmann Busch (see@pha.dk)
9. december 2024 får alle forfattere besked på deres abstract
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Nødvendige cookies
Nødvendige cookies skal altid være aktiveret, da de er nødvendige for at siden kan fungere ordentligt.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.
Statistik cookies
Dette websted bruger Matomo til at indsamle anonyme oplysninger såsom antallet af besøgende på webstedet og de mest populære sider.
At holde denne cookie aktiveret hjælper os med at forbedre vores hjemmeside.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!