0 varer
0,00 dkk

Call: Chatbots og didaktik – et kritisk blik på generativ AI i uddannelse

På Unge Pædagoger har vi set afventende til, mens undervisningsverdenen har været på den anden ende over chatbotter og anden generativ AI. Igennem det forgangne halvandet års tid. Vi har nysgerrigt ventet på, at erfaringer og undersøgelser ude i feltet er modnet, og vi tror nu på, at der er mange, der har gjort sig grundige og kvalificerede erfaringer om, hvordan vi bør arbejde videre med den gode folkeskole i lyset af udbredelsen af de nye AI-teknologier, der kan skabe alt fra menneskelignende dialog til billeder og musik.

AI kan rumme store potentialer, men rejser også vigtige spørgsmål om datasikkerhed, etik, læringsudbytte og andre didaktiske udfordringer. Unge pædagoger henvender sig til lærerstuderende, folkeskolelærere og studerende på videregående uddannelser, og udgiver både debatterende, formidlende og forskningsbaserede artikler. Vi ønsker denne gang at belyse generativ AI fra både konstruktive, men måske især kritiske vinkler. For skal vi altid have AI i klasselokalet? Hvem ejer data? Hvilke bias ligger der i de generative AI? Hvilket samfund er ved at blive formet?

Og er det den vej vi ønsker det skal gå?

Vi søger derfor forfattere, der kan bidrage med artikler, der udforsker den didaktiske og pædagogiske anvendelse af generativ AI i undervisningen. Artiklerne skal være velbegrundede, underbyggede af relevant forskning og praksis, og samtidig formidlende i sit sprog og tilgange.

Temaer for artikler

Vi ønsker at modtage artikler, der kan belyse emnet fra både kritiske og konstruktive vinkler. Mulige fokusområder inkluderer, men er ikke begrænset til:

Hvis dette call har vakt din interesse, vil vi i første omgang bede jer sende en interessetilkendegivelse på ca. en halv til to sider inklusiv referencer. Her beskriver I, hvad I gerne vil belyse med jeres artikel og hvordan.

Deadline for indsendelse af interessetilkendegivelse er d. 29. september 2024. Send til Morten Philipps på moph@kp.dk, hvis du er interesseret eller har yderligere spørgsmål. Når du får svar på tilkendegivelsen, angiver vi også rammerne for artiklen.

Vi glæder os til at høre fra dig.

Tidsplan

Send til en ven