0 varer
0,00 dkk

For første gang i Danmark: Ny bog om ADHD spørger de diagnosticerede elever selv

En ny bog stiller skarpt på de børn, der er diagnosticeret med ADHD og spørger dem selv, hvordan de oplever deres liv i skolen med en diagnose.

En ny bog af ph.d.-studerende Malene Kubstrup Nelausen spørger for første gang i Danmark børn med en ADHD-diagnose, hvordan de oplever at gå i skole og går således tæt på et emne, der fylder mere og mere i folkeskolens inklusionsvirkelighed. For hvad vil det egentlig sige at være en elev i skolen og samtidig have ADHD? Hvordan oplever de børn, der har en ADHD-diagnose med sig, deres egen hverdag og virkelighed?

Børn med ADHD mistrives oftere
Dansk forskning viser, at børn med en ADHD-diagnose oftere mistrives end andre børn i skolen, så der er god grund til at kigge nærmere på, hvad denne gruppe selv siger om deres liv med en diagnose i skoletasken. ADHD kan som diagnose være en svær størrelse at have med sig, da der hersker mange forskellige syn på, hvordan en ADHD-diagnosticeret “er” og “kan”. Som oftest er forventningen, at et barn tildelt en ADHD-diagnose på den ene eller den anden måde vil have svært ved at klare de krav og forventninger, der findes, hvis man vil være en dygtig og god elev i skolen, der kan sidde stille, lytte og lære. Men når vi forventer at et barn med ADHD bliver et problem i skolen, er vi også med til at skabe problemet. En af bogens ambitioner er at udfordre og bryde med disse forestillinger om, hvad en skoleelev med ADHD er og give et indblik i, hvad eleverne selv mener om deres skoleliv og de måder, de kan være elever og klassekammerater på. For hvad er det gode elevliv, når man samtidig har en ADHD-diagnose med sig? Dette blik kan samtidig udfordre og bryde med de gængse forestillinger om, hvad det gode skoleliv er for elever med en ADHD-diagnose.

At blive til som elev
ABC ADHD handler om de måder, elever der er tildelt en ADHD-diagnose, ser sig selv som elever på, hvordan de er ens med og forskellige fra andre, og hvordan alt fra skoleskift til lektielæsning kan være både godt og skidt og svært og nemt. Hvordan forhandlinger om det at være elev og om det at være normal tager sig ud for denne særligt markerede gruppe, og hvordan eleverne selv opfatter den enorme forskel på, hvad der sker, når deres lærere kan eller ikke kan håndtere elever med en ADHD-diagnose.

Bogens analyser baserer sig på en poststrukturalistisk forståelse og læseren indføres kort og relevant i perspektivets implikationer og udsigelseskraft. Bogen kan på denne måde også læses som en introduktion til en konkret analyse lavet ud fra en poststrukturalistisk tradition, hvor det kritiske sigte er i centrum; læseren får blik for, at de selvfølgeligheder, vi har i forhold til elever med ADHD, ikke er så selvfølgelige endda – og endda kan se på mange andre måder.

Bogen er illustreret af fire børn, der med stregtegninger giver deres unikke syn på verden fra et elevperspektiv.

Malene Kubstrup Nelausen skriver ph.d. om “Elevfællesskaber og inkluderede elevers muligheder for at være og blive til som elever og klassekammerater efter inklusionsloven” på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på KU.

Bogen “ABC ADHD” af Malene Kubstrup Nelausen er netop udkommet på Forlaget UP og koster 188 kr. Læs mere og køb bogen her.

Send til en ven