Denne antologi er en blanding af danske og norske bidrag vedrørende klasse- og læringsledelse, som det er nødvendigt at sætte et øget fokus på – også i den moderne skole. Lærere, undervisere og studerende har brug for hjælp til at håndtere dét at lede en klasse og dét at lede læring. Struktur på undervisningen og klarhed i undervisningen er centralt også i en moderne fleksibel skole.
Antologien indeholder følgende bidrag:
Introduktion: At skabe rum for læring
Af Peter Andersen
Når kjeft ikke hjelper. Klasselederens møte med problematferd
Af Hilde Larsen Damsgaard
Klasseledelse gjennom klassekultur
Af Torlaug Løkensgard Hoel
Kunsten å lede en klasse – å være en tydelig, forutsigbar og imøtekommende voksen
Af Hilde Larsen Damsgaard
Klasseledelse: Læreren og de urolige elever – hvad stiller man op?
Af Niels Egelund
Klasseledelse i et relationelt perspektiv
Af René Kristensen
”Barna må mestre skoledagen”. En empirisk studie av klasseledelse.
Af Torill Moen
Klasserumsstyring – i praksis
Af Poul Erik Jørgensen
Klasseledelse og konflikthåndtering i praksis – om lærerens professionskompetence i praksisteoretiske perspektiver
Af Ole Fessel og Annie Elmegaard
Udfordringer for læringsledelsen i skolen
Af Bent B. Andresen