Der lægges et kritisk blik på tre typer af lærings- og klasseledelsesstrategier: pædagogiske koncepter, -modeller og social- pædagogiske spil. Denne manual-definerede pædagogiske adfærd udfordrer det professionelle faglige skøn, der altid har været det bud, der gav den bedst kvalificerede praksis.
LEDER: Pædagogiske færdigretter – Spise? Med hjem?
PÆDAGOGISKE KONCEPTER:
Hvordan kan pædagogiske koncepter blive pædagogiske?
Af Morten Stokholm Hansen & Thomas Iskov
Loch Ness, Yeti og Læringsstile
Af Martin Blok Johansen & Marianne Oksbjerg
Individualiseret struktureret pædagogik – ”Mange intelligenser/Læreplaner”
Af Gerd Christensen
”Et skrift ind i en ny verden” – ”Cooperative Learning”
Af Mette Buchardt & Helle Pia Laursen
Inklusionens konceptgørelse – PULS
Af Line Holst
PALS – der ér grund til bekymring
Af Hilmar Dyrborg Laursen
PÆDAGOGISKE MODELLER
LP-modellen: ”Vi gør det, der virker” – Virkelig?
Af Peter Wick
SOCIALPÆDAGOGISKE SPIL
Spil der forfører – ”Den gode stol”
Af Klaus Nielsen, Susanne Dalgaard og Sarah Senger
Når følelserne skal uddannes – ”Trin for Trin”
Af Anja Frimand
NOTABENER
Når man udpeger dårlige skoler, skal man ikke have snavsede fingre
Af Peter Allerup
Fantastisk film – forfærdelig bog
Af Ole Gade
Temanummeret redigeret af Annelise Dahlbæk, Ole Gade og Rune Chrisensen.