En introduktion til Michel Foucaults begrebsapparat og analytiske tænkning.
Læs mereKøb bøgerne “Luhmann og dannelse” og “Luhmann og erkendelse”.
Læs mereFå begge bøger fra temaserien om forskning til skolen.
Læs mereHvordan kan digitale medier understøtte faglighed og almendannelse?
Læs mereHvordan kan faglighed og almendannelse understøttes ved hjælp af it og digitale medier?
Læs mereDenne bog undersøger, hvordan kristendom indtager en særlig plads i de danske skoler, både på politisk niveau, men også helt […]
Læs mereEt lille stykke Danmarkshistorie om progressive pædagogiske kræfter, der kæmpede for en bedre folkeskole.
Læs mereEn elev er ikke blot en elev. En elev produceres i skolen. Skolen skaber elever med bestemte kompetencer.
Læs mereNye veje for tænkning, tale, skrift og handling.
Læs mereUdfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF & VUC.
Læs mereBogen undersøger den digitale revolutions betydning for undervisning og læring.
Læs mereEn buket af alternativer til såvel klasserummet som lærebogen med konkret og digitale eksempler på praksis.
Læs mereIntroduktioner til 17 nyere samfundstænkere for det pædagogiske felt.
Læs mereEt aktionsforskningsprojekt på SOSU FYN.
Læs mereTekster om det eksemplariske, genetiske og sokratiske undervisningsprincip.
Læs mereEn teori- og praksisdidaktik gøres til omdrejningspunkt – set fra en ny vinkel.
Læs mereErfarne museumsundervisere møder elever på syv museer og udfordrer dem.
Læs mereKroggårdsskolens udviklingshistorie i 1960´erne.
Læs mereBogen stiller skarpt på praksis gennem nærgående Boudieu-inspireret analyse af et projektforløb i 8. klasse.
Læs mereJohn Dewey er en stemme, der tværs gennem århundreder tilbyder en håndsrækning til de lærerstuderende, der vil være deltagere i […]
Læs mereHvordan organiseres og skabes fællesskaber i skolen? Hvad får betydning for, om man er inde eller ude? Hvilke sociale mulighedsrum […]
Læs mereTekster der vil formidle og udvikle sprog og begreber som forskere og praktikere kan være fælles om.
Læs mereEn kort og tilgængelig introduktion til Luhmanns komplekse teoriunivers.
Læs mereEn guldgrube af enkle ideer i omgang med teoriens vanskelige spørgsmål.
Læs mereMagtkritiske beskrivelser af pædagogiske og politiske strømninger i folkeskolen 1950-2006.
Læs mereFoucault og Bourdieu er begge optagede af at tegne kort over den sociale virkelighed – men på hver sin måde.
Læs mereHabermas og Luhmann har udfordret vores tanker om samfundets vilkår.
Læs mere
Fagre nye læringsliv – læring, pædagogik, uddannelse og ungdom i den flydende modernitet.
Læs mereAt have med læring at gøre er at have med kroppe at gøre.
Læs mereHvad sker der når pædagogisk tænkning skal tage udgangspunkt i begreber som kompleksitet, individualitet, værdipluralisme og refleksivitet?
Læs mereHvad betyder krydsfeltet mellem fag, pædagogik og praktik for skabelsen af en lærer?
Læs mereEn håndsrækning til vejledere, eksaminatorer, censorer og studerende.
Læs mereOm kompetencer der understøtter praksis og udfordrer den pædagogiske dagsorden.
Læs mereSådan støtter du som forælder dit barn med sine lektier.
Læs mere